Flag Translate

Lista rozwijana - podróże

PRAGA 2015

Majówka

Długo zastanawialiśmy się gdzie pojechać na majówkę. Nasze majówki z reguły odbywają się w maju (czasami w marcu albo w kwietniu) i nigdy nie wypadają w terminie obejmującym 1-3 maja. Unikamy tej daty jak ognia. Po pierwsze... jest drogo, po drugie terminy są zajęte i ciężko znaleźć fajną wolną lokalizację, po trzecie: nie koniecznie lubimy stać w korkach. W końcu postanowiliśmy. Jedziemy do Pragi.
Na Zderaze
No i trafiliśmy... do Pensjonatu Na Zderaze. Super lokalizacja w starej zielonej kamienicy. Właściciel udostępnił nam garaż. Gdyby nasze autko było choć o kilka centymetrów większe, daję słowo nie wjechałoby do tego garażu. No dobrze. Wjechałoby, ale my byśmy nie wysiedli ;) Z całą pewnością jednak nie przejechałoby przez bramę, którą się dojeżdżało na podwórze gdzie były garaże.
Kamienica zlokalizowana jest całkiem blisko centrum. Spokojnym spacerkiem  do mostu Karola idzie się ok 20 minutek.

Praga

Stolica Czech jest jednym z tych Europejskich miast, które trzeba przynajmniej raz w życiu odwiedzić. Leży nad rzeką Wełtawą. Zabytkowe centrum Pragi wpisane jest na listę UNESCO. Rzesze turystów jakie co roku odwiedzają to piękne miasto zwiedza muzea, a jest ich tu ok. 20, galerie, których jest prawie 100, ale również Hradczany, Złotą Uliczkę, Mala Strana, Stare Miasto, Ratusz z zegarem astronomicznym, Most Karola, Ścianę Johna Lennona, tańczący dom i wiele innych.
Na Pragę przygotowaliśmy sobie wstępny plan. Zdecydowanie trzeba było przejść się Mostem Karola i od tego planowaliśmy zacząć nasz spacer. Swoją drogą... Nie wiem czy są takie momenty kiedy można przejść się samotnie po moście Karola.
Wełtawa

spacerując po moście
tłumy na moście Karola

Most Karola

łączy dwie dzielnice: Mala Strana i Stare Miasto. Ma długość ok 516 m i ok. 9,50 m szerokości. Jest to najstarszy kamienny most świata o takich parametrach budowy. Niegdyś mostem kursowały tramwaje (konne, a później elektryczne) oraz samochody. Obecnie most ten otwarty jest jedynie dla pieszych. Swoją drogą, to musiało być piękne: konne tramwaje na moście Karola...
Budowa mostu rozpoczęta była w XIV wieku, a do zaprawy dodawano białka jajek (aby wzmocnić konstrukcję). Most Karola zdobią posągi świętych, cesarza Józefa II oraz tablica pamiątkowa poświęcona Janowi Nepomucenowi, który w 1393 r. na rozkaz króla został wrzucony do Wełtawy.
Dziś na moście Karola spotkamy zespoły grajków ulicznych, malarzy, rękodzielników i całe, całe mnóstwo innych artystów. Most tętni życiem , można powiedzieć 24 godziny na dobę.
Będąc w okolicy Starego Miasta bardzo chcieliśmy zobaczyć słynny Ratusz i zegar astronomiczny.
Ratusz Staromiejski
Praski zegar astronomiczny

znajduje się w samym centrum Starego Miasta. Powstawał stopniowo od 1338 r. Pierwszy zegar na wieży został umieszczony w 1402 r. Kilkadziesiąt lat później - w 1490 r. zastąpiono go znanym do dziś słynnym praskim zegarem astronomicznym.

widok ze szczytu schodów
powstał w 1410 roku. Zegar składa się z trzech części pełniących odrębne funkcje. Pierwsza część - astronomiczna - pokazuje położenie ciał niebieskich, kolejna część - kalendarzowa posiada medaliony, które symbolizują poszczególne miesiące w roku. Trzecia część to część animacyjna, która przedstawia postaci 12 apostołów. O pełnej godzinie, w górnych okienkach zegara zaczynają pojawiać się apostołowie, natomiast poniżej znajdują się Kostucha z klepsydrą, Żyd ze srebrnikami, poganin Turek i próżność z lusterkiem.
wybiła pełna godzina
Na to widowisko zbiegają się chyba wszyscy turyści z Pragi. W tłumie słychać ochy i achy. Takie przedstawienie naprawdę trzeba zobaczyć.
Po obejrzeniu show w wykonaniu apostołów postanowiliśmy przejśc ponownie przez Most Karola. W ten sposób znaleźliśmy się w dzielnicy Mała Strana i dotarliśmy do zamkowych schodów.
Zamecke schody - stare schody biegnące do Zamku na Hradczanach. Z ich szczytu rozpościera się piękny widok na Pragę.
W końcu dotarliśmy do zamku na Hradczanach.
To co na nas zrobiło prawdziwe wrażenie to latarnia
zamkowe schody
fontanna
o ciekawej konstrukcji na placu Hradczańskim.
Samego zamku wewnątrz nie zwiedziliśmy. Nie złożyło się tego dnia i trzeba było wracać do pensjonatu. Na wieczór mieliśmy rezerwację w knajpie u Krale Brabanckieho i już się cieszyłam na następny wieczór. Ale zanim dalej o karczmie.... Knajpa Krale Brabanskeho znajduje się nie tylko w Pradze. Dużo większa jest w Detenicach. Tam bez rezerwacji ciężko się dostać, a autobusy przywożą całe wycieczki. W Detenicach odbywa się prawdziwe show. Ponieważ jednak to jest dość spory kawałek od Pragi - prawie 80 km postanowiliśmy tym razem pozostać w Pradze
i zasmakować czeskiego piwa. Do Detenic warto pojechać większą grupą. Tam show jest batrdziej rozbudowane, o grę kelnerów. Całość robi niesamowite wrażenie.
klimatyczna latarnia
Zamek

Stredoveka Krcma u Krale Brabankeho

Jest to knajpa utrzymana w stylu średniowiecznym, ze słomą na ziemi, z obsługą w tradycyjnych strojach. Co wieczór odbywają się tam pokazy ogniomistrza, tańca brzucha, czy zaklinacza węży.
Rezerwację robiliśmy na stronie karczmy przez internet dużo wcześniej przed przyjazdem, ale po ilości osób wnioskuję, że bez rezerwacji miejsce by się znalazło dla naszej dwójki. Zarówno obsługa, jak i jedzenie bardzo dobre. Popiliśmy czeskiego piwa, pojedliśmy, nacieszyliśmy oczy pokazem. Zresztą z pokazu wyszło sporo zdjęć. Tak czy inaczej to lepiej zobaczyć na żywo :)
u wejścia do karczmy
wystrój karczmy
karczma - pokaz
Praga nocą
Wracaliśmy nocą przez Most Karola, wyglądał równie pięknie, choć tym razem nie było aż takich tłumów, więc i klimat był wyjątkowy. Tak zakończyliśmy pierwszy dzień w Pradze.

Kampa

Tego dnia postanowiliśmy odwiedzić praską wenecję, czyli wyspę Kampa. Przechodząc przez Most Karola na Małą Stranę, schodzi się od razu na lewo. To tu zaczyna się Kampa. Zdecydowanie tego miejsca nie można ominąć. Jest tu cisza i spokój, urocze uliczki i domki, ściana Johna Lenona, park i muzeum Kampa. Ponadto.... warto również zapoznać się ze sztuką Davida Cernego, którą można znaleźć między innymi na wyspie.

na Kampie
praska Wenecja
rzeźby Davida Cernego na Kampie

Davd Cerny

czeski rzeźbiarz, którego prace można podziwiać w całej Pradze, ale nie tylko. Ten słynny współczesny artysta tworzy sztukę często kontrowersyjną, którą znajdziemy w przestrzeni miejskiej. Jego rzeźby każą się zatrzymać, zwolnić i pomyśleć. Najsłynniejsze dzieła Davida Cernego w Pradze to niemowlęta na wieży telewizyjnej Zizkov, niemowlęta na Kampie, rzeźba patrona Czech siedzącego na odwróconym martwym koniu - rzeźba podwieszona w Pałacu Lucerna, Sikający - forma fontanny (dwóch sikających mężczyzn na kształt Czech). Znane prace Cernego, które można  było zobaczyć w innych krajach to np. słynny robiący pompki czerwony brytyjski autobus, o którym swego czasu było głośno. Z pracami Davida Cernego warto zapoznać się, chociażby na jego stronie internetowej. Poza tym, w różnych rejonach świata można je spotkać. Nawet w Polsce, w Poznaniu.
praca davida Cernego - Sikający
najwęższa uliczka
Mala Strana - po przejściu wąskiej uliczki
Na Małej Stranie można znaleźć takie ciekawe miejsca jak najwęższą uliczkę. Uliczka jest tak wąska, że zamontowano na niej światła dla pieszych, ponieważ dwie osoby nie są w stanie się minąć.
Będąc na Kampie warto podejść pod słynną ścianę Lennona. Powstała w latach 80 XX wieku inspirowana Johnem Lennonem i tekstami piosenek Beatlesów. Zapełniają ją kolorowe graffiti. Ściana ta jest symbolem walki z komunizmem i ważnym miejscem na mapie turystycznej Pragi.
Mala Strana - widok z Mostu Karola
Dzisiejszy obiad postanowiliśmy zjeść w bardzo nietypowej restauracji.

Vytopna

Jest to dość nietypowa restauracja, charakteryzująca się tym, że cała pokryta jest torami. Na każdym stoliku swój postój znajdują pociągi dowożące klientom napoje. Jedzenie przynoszą kelnerzy. Restauracja zlokalizowana jest w dwóch miejscach w Pradze i w Brnie.  My podążyliśmy na Vaclavskie Nameste.  Musze przyznać, że nie rozczarowaliśmy się. Restauracja robi wrażenie, a w zasadzie sposób dostawy napojów. Z pewnością całe rodziny będą zachwycone, a Panowie niezależnie od wieku szaleją. Po wrażeniach z Vytopnej, zjedzeniu obiadku poszliśmy na Stare Miasto zjeść trdelnik - walcowate ciasto z cukrem i cynamonem. Przepyszne. Tego koniecznie trzeba spróbować.
Vytopna - piwo w dostawie

To był nasz ostatni dzień w Pradze. Pomału trzeba było pakować torbę, pożegnać Zderaz i szykowac się do dalszej drogi - tym razem na Dolny Śląsk.

Zobacz również Nasze TOP-10 Czechy

Co nam się najbardziej podobało?

Zdecydowanie Kampa i robiące olbrzymie wrażenie prace Davida Cernego
Klimat na Starym Mieście - jakże odmienny od Kampy oraz na Moście Karola.
Smaki: to oczywiście trdelnik, którego po prostu trzeba spróbować. Moje smaki.
To co nam nie smakowało to pieczywo - Odniosłam wrażenie, że wręcz maniakalnie do wszystkiego dodawany jest kminek. Niestety nie da się przejść koło tego obojętnie.

Nocleg:
Na Zderaze - do zabukowania na bookingu - maleńka kawalerka w uroczej kamienicy z przemiłymi , pomocnymi właścicielami. Łóżko - przewygodne. Zdecydowanie polecamy.